Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P46e34t65r 32B93u31r52i69a17n 4241126874358

Socialismus s lidskou tváří je mýtus asi jako létající klobása. Kdyby byl reálný, měl by rozhodně jiný přívlastek, než "s lidskou tváří" což už samo o sobě napovídá, že v podstatě je socialismus diktátorská totalita a ta lidská tvář je jenom zbožné přání sociálních snílků. Stejně tak, jako jste si ke kapitalismu musel přivytvořit přívlastek grobiánský, abyste ho mohl pohanit.

+1/−1
3.9.2018 6:36
Foto

J29a81n 57Ř17e17h46á66č17e69k 7200446631185

Zajímavý článek. R^

Uspořádání společnosti je poměrně vrtošivá záležitost, která má mnoho možných řešení. Trochu to připomíná plato na vajíčka, které má také spoustu stabilních "dolíčků" a to kam padne kulička záleží na startovací poloze. Pražské jaro bylo velmi zajímavou a netradiční "startovací polohou" a společnost se klidně mohla vyvinout do nějakého zajímavého řešení, jehož povahu a principy se už bohužel nikdy nedozvíme.

0/−1
2.9.2018 21:44
Foto

J11a91r53o64s30l96a80v 26C38h11u58d40á79č57e83k 7114885466595

Píšeš nesmysly. Kovaný komunista RSDr. Alexander Dubček, přítel Brežněva (stačí se podívat na fotky, kde se s ním zamilovaně a blbě šklebíc líbá) stále držel tezi diktatury proletariátu pod vedením komunistické strany. Tudíž užitečné reformy neměly šanci. První reforma měla být zrušit tu tezi diktatury proletariátu pod vedením komunistické strany. Jinak se nedalo nic rozumného dělat. Komunismus s lidskou tváří byl nesmysl, něco jako poloviční panna.

O reformách se spíš jen mluvilo, než aby se prováděly. Jen byla na chvíli zrušena cenzura. Šikovy reformy možná v rámci tehdejšího komunistického marastu mohly znamenat nějaký pokrok. Přední komouši je však nechtěli povolit, jen trochu. KSČ měla tzv. akční program, dosti vágní dokument. Toť bylo vše. Takže suma sumárum na jaře 1968 se především kecalo a slibovalo. Mnohým lidem se to líbilo. Takový velký komunistický mejdan, po kterém přišla logicky kocovina.

0/0
30.9.2018 16:11

V34o93k94o32u92n 83V10l85a28d50i76m23i30r 8672858299598

Vcelku mate pravdu, jen bych doplnil, ze ty rady pracujicich nebyly nic noveho, ty fungovaly uz za treti repobliky. Tenkrat se jmenovaly podnikove rady a byli do nich voleni odborari.

A dale Ceskoslovensko pred valkou byly hlavne drobne podniky lehkeho prumyslu, Tu krizi padesatych a sedeatych let zpusobila jejich bezohledna likvidace a nasilne preorientovani na tezky prumysl a vyrobu zbrani.

+4/0
2.9.2018 12:51

J25i51ř93í 14J17i19r89o80u97d76e36k 8876819164794

Že by prvorep. fy byly výhradně průmyslem lehkým je poněkud mimo. Mnohé pak měly dlouhou tradici již z do R/U. Jinak jen ,,namátkou" např. Škodovi závody, ČKD, POLDI, ČZ, AERO, KŘIŽÍK, atp. měly velice široké ,,portfolio"produkce, od ,,spotřeb. zboží" až po kanony, tanky, letadla, lokomotivy, vagony, tramvaje, atd.;-) I Hitler z toho ,,těžil", a velice:-/

+1/−1
2.9.2018 16:29

V73o84k39o24u16n 68V60l80a29d20i61m74i61r 8862378719938

Ano, mate jiste jako vzdy pravdu. Jen nevim, na co mi odpovidate. Zkuste priste cist co jsem napsal a ne co se snazite mi vlozit nekam.

0/0
2.9.2018 17:20

J38i33ř84í 47J51i54r26o83u15d51e93k 8176729974454

Inu, když vložit, tak vložit;-D

,,A dale Ceskoslovensko pred valkou byly hlavne drobne podniky lehkeho prumyslu," Vokoun Vladimir 828988-o;-)

+1/0
2.9.2018 17:42

V43o95k49o45u38n 70V23l90a64d70i73m92i54r 8432388929708

Dam vam prilezitost k vasemu obvyklemu poslednimu slovu. Kolik bylo tech gigantu a kolik tech drobnejch. Pro prehlednost bude lepe kdyz to uvedete ve formatu x 10 na x.

0/−1
2.9.2018 18:35

J14i41ř59í 58Ř30e42z31n39í22k 4392102273665

Jestli vykazuje dnes malé Česko jeden milion OSVČ, tak celé Československo včetně Zakarpatské Ukrajiny v r. 1930 těch osob vykazovalo s bídou sto tisíc.

+1/0
2.9.2018 18:41

V73o56k22o26u41n 65V47l91a42d33i24m42i30r 8762778609718

To jste jiste pane docente vycet v te rocence CIA z roku 1969.

Ale predstavte si, ze v te prezske ctvrti ve ktere jsem se narodil, tenkrat v roce 1950 s priblizne 5 000 obyvateli bylo dobre 20%, etnkrat se tomu rikalo zivnostniku, a minimalne stovka majitelu tovaren s priblizne stovkou zamestnancu.

Takze opet jste napsal poradny nesmysl. A navic, v roce 1930 zadne OSVČ neexistovaly.

0/0
2.9.2018 21:02

J50i76ř57í 32Ř12e40z48n86í22k 4622282163255

Ale živnostníci snad existovali, no a právě těch bylo 100 000. Žádný nesmysl jsem nenapsal, pouze jsem převzal čísla od tehdejšího ministra obchodu Matouška, mimochodem z jednoho posledních obhájců trhu.

A vzhledem k tomu, že tehdy rodinu tvořilo jako celek pět osob, tak Vámi uváděný počet živnostníků znamená, že v oné čtvrtí to byla jenom samá živnostnická rodina. Pouhou záhadou zůstává, jak se do toho vlezou ti továrnici.

A to živnostenští mistři neměli žádné místní tovaryše a továrníci dělníky? Lid nás musí zajímat, nikoliv noblesa a honorace. Ti nám mohou být ukradení, ať se o sebe starají sami.

0/0
3.9.2018 7:05
Foto

J40a22n72a 97S95l27a80n38i12n71o55v78á 1711180447256

Tomáši, máte fajn nezfanatizovaný "výkyvný" náhled - díky za to :)

+1/0
2.9.2018 11:59

J10i65r53i 77B50o88r 8331694432703

Již jsem to na diskuzích psal.Komunistům se to začalo vymykat z rukou a jakmile se začal zvyšovat tlak na vyškrtnutí článku o vedoucí úloze KSČ z Ústavy, tak Pražské jaro skončilo.Vpád vojsk pro ně bylo vysvobození. Jsem pamětník.

+3/0
2.9.2018 11:28

J25i73ř38í 28J12i29r85o26u91d12e69k 8316799594794

Až tak jednoduché to nebylo. Spíše to bylo o naivitě mnohých, kteří začali tzv. ref.kom věřit. Kreml by si svá vojska u nás usalaišll tak jako tak. Atˇ SE SOUHLASEM, ČI BEZ. Nešlo o operaci ze dne na den, ale již velice dávno předpřipravenou. Navíc ,,západ" to nejen předpokládal, upozorńoval na to i s tím počítal. Ostatní bylo a je jen ,,vatou". Jsem též pamětník, navíc takový, který ani tehdy, tedy dávno ,,před", nebyl bez info. Tím dávno nemyslím pouze r.68. A to nikoli o info od kom;-)

+2/0
2.9.2018 12:08

J42i47ř14í 12K53i40n31d13l 2718227963737

Invaze byla připravena v březnu 1968 a měla se původně uskutečnit v květnu 1968.

0/0
2.9.2018 13:36

J37i74ř50í 87J13i64r34o11u16d98e83k 8696369924544

Vy uvádíte ,,invazi". Ovšem plány na umístění vojsk kremlu u nás nebyly ničím novým, a vycházely z nich i takřka permanent. manévry vojsk VS, a to nejen na našem území. Byly pochopitelně prováděny pod záminkou obrany proti potenciál. útoku NATO. Jinak tzv. pražsk. jaro s tím nemělo nic společného, ač bylo prezentováno jako důvod pro potlačení údajné kontrarevoluce;-)

+1/0
2.9.2018 15:03

J26i41ř55í 77Ř84e92z96n17í50k 4292672883405

Přesun půlmiliónové armády se dá naplánovat a uskutečnit za jeden měsíc? A to ještě když ta armáda neví, zda se nestřetne náhodou s odporem?

+1/0
2.9.2018 18:38

J92i69ř66í 15K14i54n57d51l 2508237653667

Já tu dobu pamatuji a žádný tlak na zrušení vedoucí KSČ nebyl. Lidem ani na jednu vteřinu nenapadlo, že by byla zrušena vedoucí úloha KSČ. Později ani Havel a ani Charta 77 nic takového nepřipouštěla. Havel v roce 1990 byl přesvědčen, že vládu bez komunistů nelze setavit.

+3/0
2.9.2018 13:49

J54i57ř73í 42Ř63e43z74n60í85k 4152712253435

"Extenzívně budované hospodářství se po roce 1948 dostalo do stagnace".

O čem to mluvíte? V krizovém roce 1968 vzrostl národní důchod o 5%.

+2/0
2.9.2018 11:15

V21o79k39o67u98n 67V45l74a93d18i45m42i77r 8642808449138

Opravdu? Nebo jste si to opet vamyslel?

+1/0
2.9.2018 12:52

J75i28ř88í 21Ř40e45z33n73í86k 4852912373545

V 70. letech státostrana se široce rozhovořila podobě tak jako nyní Vy o krizovém vývoji ekonomiky v r. 1968. Při těchto řečech jsem se tehdy usmíval, protože jsem tehdy měl načtena jedna vysokoškolská skripta, která daný údaj uváděla.

0/0
2.9.2018 18:35
Foto

M87i97r50o71s91l73a27v 82M50a54c30e90k 5601495370102

samozřejmě a ekonomický boo začátku let 70. autor zcela ignoruje

+1/0
2.9.2018 15:14

J85i77ř93í 25K81i38n53d36l 2328807443167

Bóóže to je blábol. Socialismus se reformovat nedá stejně jako nacismus. Dubčekovi a spol. o žádnou reformu nešlo. V boji o koryta byla dána líbivá hesla a k překvapení Dubčeka se jich veřejnost chytla a oni nevěděli, jak to zastavit, protože popularita byla mocnější. Byla jsme jediná země východního bloku, která přes známé zločiny komunismus věřila stále v komunismus a komunistům z 50 let. Rehabiltace se týkaly pouze komunistů, ale ne těch, kteří byli v padesátých letech nespravedlivě potrestáni. Kapitalismus neboli tržní hospodářství existuje od pračlověka a nelze jej nahradit žádnou třetí cestou. Hledání jiných cest přivedlo náš průmyslový stát mezi rozvojové země. Podle Mlynáře se připravoval zákon o cenzuře.

+7/−2
2.9.2018 11:08

J93i22ř81í 53Ř47e48z29n47í91k 4152712163275

Tak Horáková byla rehabilitována.

Nikdo v r. 1968 nepochyboval o tom, že socialismus je reformovatelný. A Dubček stojí za akčním programem.

Nevím o čem mluvíte ve vztahu k r. 1968, když hovoříte o ČSSR jako o rozvojové zemí.

Právě tak v 60. letech se Československo definitivně proměnilo v průmyslový stát.

+1/−1
2.9.2018 11:20

J29i34ř72í 67J29i78r94o94u72d10e17k 8976219714584

Rehabilitace začaly již počátkem let šedesátých, tedy několik let poté, co byl odsouzen ,,kult" J.V.S. Šlo ovšem o částečné(!), plné pak pouze u kom(!), jako např. Slánská a Reici, ale i Husák. Jinak, leccos se velmi rozvíjelo. Coby ,,váleč. hospodářství";-)

+3/0
2.9.2018 12:51

V54o24k49o21u39n 20V88l37a71d76i53m21i30r 8892188799158

Ano. ale ty se tykaly jen a jen komunistu.

0/−1
2.9.2018 14:44

J86i97ř61í 14J79i67r13o11u48d21e30k 8216749554354

Opět se mýlíte, ale to u Vás není až tak výjimečné;-)

+2/0
2.9.2018 14:53

V75o69k91o77u65n 60V76l16a40d95i10m90i74r 8662748159648

Ja ne, vy jen potvrzujete ze se nemylite. Nazval bych to tim spravnym slovem, ale vy uz urcite drzite prst na hlaseni.

0/0
2.9.2018 15:04

J30i11ř20í 22J19i54r73o55u45d19e89k 8986689264964

;-D To je přece specialita Vaše, ba i jiných. :-P Osobně jsem znal celou řadu lidí částečně rehabilitovaných. Byli mezi nimi ti, kteří přiškli o existence, ale i ti, kteří prošli kom kriminály. A žádný z nich neměl s kom nikdy nic společného! A nejen F.Fajtl, jakož i celá řada dalších by nad Vámi mávla jen rukou, či nanejvýš dodali: ,,ale, vždytˇ víš Jiří ,že jde toliko o, inu, však víš koho":-P Takže asi tak pane Vokone;-)

+1/0
2.9.2018 15:19

J31i28ř45í 60J96i40r23o54u19d91e31k 8176799764374

p. (s.)Vokoune!

0/0
2.9.2018 15:22

L43e73o16n64a 90B72l44a22h65o24v27á 5310299509863

Co se týká rehabilitací politických vězňů, máte pravdu oba, pánové.

V polovině 50. let (a později kolem roku 1968) komunistická strana svolila s tzv. revizí politických procesů, ovšem revize byla zaměřená pouze na případy odsouzených komunistů.

Teprve v roce 1968 byl vydán zákon o soudních rehabilitacích, který měl očistit všechny nespravedlivě odsouzené v politických procesech.

Bývalí političtí vězni posílali své žádosti k rehabilitačním soudům, které probíhaly až do srpnové invaze, pak byla tato záležitost zase zapomenuta.

Nevyřízené žádosti se podařilo předsedovi dokumentační komise

K 231 Otakaru Rambouskovi dostat za hranice, kde je v belgické Lovani vydal knižně.

Nejenže se v normalizaci rehabilitace politických vězňů zastavily, ale v 70. i 80. letech probíhaly politické procesy znovu, i když už se nevyznačovaly takovou brutalitou a přísnými tresty, jako v 50. letech.

Teprve v roce 1990 vznikla nová právní norma, která řešila očištění všech politických vězňů od 50. až po konec 80. let.

0/0
2.9.2018 17:21

J16i71ř79í 13J68i56r31o23u17d34e16k 8566119304874

Rehabilitiace od r. 60 de netýkaly výhradně kom. Naopak. Byly však děleny na částečné a plné. Pouze ony plné se týkali výhradně kom. ,,Něco" o tom vím. Na základě těchto rehabilitací byla např. i mému otci dána nabídka k opět. zaměstnání u ČSA, odkud byl PROTIPTÁVNĚ PROPUŠTĚN- VYHOZEN(!) v r. 1950 coby jeden z mnoha tzv. ,,západˇáků". A nebyl zdaleka sám! Ze známých osobností byl mezi částečně rehabilitovanými tehdy i právě F. Fajtl, ale i celá řada dalších! Co se týká oné práv. normy z r. 1990 pro tyto lidi, byl to V.H., kdo jí slíbil, ovšem nenaplnil, protože součást tohoto zákona, který specifikoval výši odškodnění, následně nepodepsal! Ovšem odstupné a vysoké prebendy pro estébáky i jiné poskoky kom režimu mu nevadiliRv To, co se dělo po rozpadu československa a další ,,sladkosti", na to by nestačil ani jeden článek, natož tato diskuze:-/

+1/0
2.9.2018 18:11

V46o93k78o18u74n 25V92l13a34d33i86m16i78r 8452788189928

Je to marne, J.J musi mit vzdy posledni slovo, smirte se s ti, ze on a jedine on ma vzdy pravdu.

0/0
2.9.2018 18:32

J13i32ř84í 59J37i76r17o80u22d59e97k 8396839264434

Ale kdeže. To jen podle některých ,,takydiskutérů":-P

+1/0
2.9.2018 18:40

J91i77ř77í 33K52i21n74d71l 2238677543787

Od roku 1948 stíhala jedna krize druhou. Pětileté plány se rozpadaly a žádný nebyl splněn. Obchody zely prázdnotou, stály se fronty na všechno. Proto, už za Novotného byla vytvořena Šikova komise, která měl hledat způsob, jak z krize ven. Šik byl ekonom, který vyčistil VŠE od buržoázních studentů a Stalina požadoval za největšího ekonoma všech dob a to až do doby, kdy byly odhaleny jeho zločiny. Jeho nápadem bylo řízení továren dělnickými radadmi,což odpovídalo Marxově ekonomické teorii.

+3/0
2.9.2018 13:41

J81i49ř52í 77Ř37e25z22n52í78k 4442382193275

Pětileté plány se mohly rozpadat a neplnit, ale ekonomika šlapala směrem vzhůru s výjimkou jednoho roku jak dobře rozjeté auto. Idea a realita jsou dvě různé věci.

Stačí uvést, že v 1947 pouze v padesáti městech mělo více než 10 000 obyvatel. V r. 1990 těch měst už bylo sto a v těch původních padesáti žilo dvojnásobný počet obyvatel, a to vše v bytech, které měly o jeden pokoj více než v tom roce 1947.

A to jsme prosím byli schopni ještě uživit tak stotisícovou armádu. A dávat 10% ND na zbrojení.

+1/0
2.9.2018 18:23

J36i62ř64í 93K72i50n16d53l 2248107673557

Nezákonný rozsudek zrušen 3.7.1968, soudní rehabilitace však byla vzhledem k následujícímu politickému vývoji provedena až v roce 1990.

0/0
2.9.2018 21:29

A65l81e37x 60G71r90e81g96o34r 9404682812709

Tak v roce 68 jsme jistě nepatřili mezi rozvojové země.

A zrovna v té době a i po roce 89 byla třetí cesta možná. Vlastně fakticky tento model probíhá dnes v Číně a jak je vidět,tak úspěšně.

0/−1
2.9.2018 12:08

J24i71ř72í 63J56i49r67o15u80d83e22k 8166289934144

Třetí cesta?Nebyli jsme Titovo ,,Jugo". Srovnávat situaci tehdejší u nás s Čínou po Maovi, a jejím dalším vývojem je také více než mimo;-)

+1/0
2.9.2018 12:41

J71i38ř35í 51K20i80n59d40l 2258287723467

V Číně je kapitalismus. V roce 1997 proběhla v Číně privatizace, která skončila v roce 2009. 60 procent továren vlastní management a ve zbytu má podíl stát. V roce 1945 jsme měli našlápnuto stát silnou ekonomikou.Stát nebyl zničen válkou. Vyráběly jsme celou škálu nákladních vozidel, osobních vozidel, motorek, potom všem který prahnul západ, který byl zničen válkou. Vývoz nám zakázal SSSR a ten po nás požadoval ocel na výrobu tanků a tak náš průmysl se přeorintoval na těžký průmysl a výroba aut, byla zastavena a vyráběla se ta nákladní auta, která byla vhodná pro armádu, jako Tatra 111, kterou používalo i nacistická armáda.

0/0
2.9.2018 13:47

J36i30ř45í 94Ř92e82z32n58í77k 4432882663605

Ano, je to možné, ale motorky třeba jsme vyráběli s daleko vyššími náklady než Západ. A tak to bylo se vším. SSSR nám nemusel nic zakazovat.

A to sdělil amíkům Masaryk, kromě zbraní jsme nevyráběli skoro nic. Tedy až na tuberkulosní děti.

+1/0
2.9.2018 18:46

Přečtěte rozhovor s Martou Kučíkovou

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz